Del ud af din ekspertviden: 10 måder at få gode idéer til dit næste blogindlæg

5. December 2022
Posted in Blog
5. December 2022 Lotte Elkjær Flugt

Sidder du som ekspert inden for et fagområde, en produktserie, en bestemt teknologi eller noget helt fjerde, så er du nok blevet rykket i ærmet nogle gange af jeres kommunikations- eller marketingafdeling: ’Du ved jo en masse om Dit og Dat – kan du ikke lige skrive et par blogindlæg, vi kan lægge på websitet og sende ud i vores næste nyhedsbreve?’
Det er svært at sige nej. Du ved jo en masse. Om både Dit og Dat. Men så alligevel… hvad pokker skal du lige skrive om?

Hvad er interessant for andre?
Lav konfirmationsøvelsen!

Konfirmationsøvelsen er en god måde at komme i gang med at få idéer til at dele ud af sin viden. (Den kunne også hedde sølvbryllupsøvelsen. Eller vejfestøvelsen. Metoden er den samme.)
Tænk tilbage på alle de gange, du har siddet ved festbordet, og din borddame eller bordherre har stillet det obligatoriske opvarmningsspørgsmål: Og hvad laver du så? Når du så fortæller, at du arbejder med Dit eller Dat, hvad er det så de næste spørgsmål, de stiller? Hvilken snak har I haft om dit job? Hvad har de undret sig over, været nysgerrige efter at vide mere om, eller været absolut ligeglade med?
Set udefra er dit fagområde og din ekspertviden som oftest både ny og spændende. Det er kun dig selv, som synes, at det er ret banalt… fordi du har så mange års erfaring med det! Vi glemmer, at i takt med, at vi selv bliver mere og mere erfarne inden for et bestemt område, så hæver vi helt ubevidst barren for, hvad vi tænker er ’noget som alle ved’ (og dermed noget, som det ikke er værd at skrive om).
Prøv også at lave øvelsen omvendt: Tænk på, hvad du selv spørger andre om, når de fortæller om deres job og fagområder. Og stil så den samme type spørgsmål til dig selv.

10 gode inspirationskilder

Nu er konfirmationer, sølvbryllupper og vejfester jo ikke en evig og uudtømmelig kilde til inspiration til blogindlæg, trods alt. Du kan også få brug for at blogge om noget mere specifikt eller nørdet inden for dit fagområde, hvor du henvender dig til ligesindede. Hvor får du så idéerne fra?

Her kommer en liste med gode inspirationskilder:

  • Deltagelse på messer/konferencer/seminarer/webinarer – hvad er seneste nye trends, produkter, forskningsresultater etc. inden for dit felt? Er du blevet præsenteret for noget, der giver anledning til refleksion, uddybning, sammenligninger etc?
    g
  • Produktlanceringer/test af nye produkter – egne og andres. Undersøg og vær kritisk, kom med fordele og ulemper, vær gerne personlig. Det eneste du ikke skal, er at lave en salgstale – lad marketingafdelingen om det.
    g
  • Rapporter, white papers, statistikker, undersøgelser, artikler… Her kan du for alvor komme i dybden inden for dit område.
    g
  • Problemer i hverdagen – ’det overrasker mig…/jeg undrer mig over…’ – i relation til dit og din virksomheds fagområde. Husk, at det der overrasker dig/du undrer dig over, ikke behøver være negativt – det kan også være positivt, fx en anderledes måde at bruge jeres produkt på, som du har oplevet hos en kunde.
    g
  • Løsninger på gængse problematikker/svar på spørgsmål – hvad spørger vi om på Google? Jeg kunne også have skrevet ’Hvad spørger kunderne om i kundeservice/på salgsmødet/hos montørerne når de er på servicebesøg?’ Gå på jagt efter spørgsmål.
    g
  • De mest gængse myter/fejlopfattelser/overbevisninger – prøv fx at spørge jeres sælgere, hvad de møder af indvendinger eller kritiske spørgsmål fra deres kunder, eller tag fat i gængse opfattelser/overbevisninger i jeres branche.
    g
  • Helpdesken/kundesupport/sælgerne som fødekanal – her finder du guld, kunsten er at sætte det lidt i system, så du får feedback.
    g
  • Kommentarfeltet som fødekanal – kig i kommentarfeltet på dine egne og andres blogindlæg inden for dit emne – hvad går debatten/spørgsmålene på? Her er tit afsæt for mange, nye blogindlæg.
    g
  • Gå et led længere frem i kæden: Hvad kan jeres kunder gøre for deres kunder med jeres produkt/løsning? Fortæl om en af jeres kunder, som har løst et problem for sin kunde med jeres produkt eller service – så praler du på andres vegne, og det synes vi generelt er OK (i modsætning til at prale med egne bedrifter).
    g
  • Konkurrenterne – hvad gør de? Det er ikke forbudt at lade sig inspirere af andre, husk det 😉

… Og der er garanteret mange flere inspirationskilder! Hvor henter du inspiration?

Del din viden!

Vil du gerne dele ud af din ekspertviden?

Kom i gang med et par gode idéer eller et færdigt blogindlæg – tag fat i Lotte.

Gbys_medarbejder_lotte

Lotte Elkjær Flugt

Seniorkonsulent, Kommunikationsarkitekt

Stop med at strippe i mørke

Gammelbys

Marselis Boulevard 1 8000 Århus C CVR: 43489038

M: info@gammelbys.dk

T: +45 70 204 209

© Copyright Gammelbys 2024
contact-section

Stop med at strippe i mørke

Gammelbys

Marselis Boulevard 1 8000 Århus C CVR: 43489038

M: info@gammelbys.dk

T: +45 70 204 209

© Copyright Gammelbys 2024