Transparens! Transparens! Transparens!
Og jeg kan godt sige det igen. Transparens… Faktisk har jeg lyst til at råbe det: TRANSPARENS!
Det er, hvad du altid skal kræve af dine leverandører og samarbejdspartnere. Uanset hvem de er, og hvad de leverer. Du skal have adgang til og ejerskab over dine egne data – også når de ligger i systemer, du ikke forstår dig på. Du skal altid have mulighed for at gå et andet sted hen med din forretning, hvis du ønsker det, og du skal have dine data med.
Jeg har flere gange oplevet at blive ringet op af mennesker i panik. Ofte mindre virksomhedsejere, der er blevet uenige med deres webleverandør, SoMe- eller Google Ads-leverandør. Det er først, når uenigheden opstår, at kunden opdager, at hun eller han ikke har ejerskab over website, Google Ads konto eller deres virksomhedsside på sociale medier.
Og er uenigheden blevet bitter, oplever nogle kunder, at den tidligere samarbejdspartner truer med at fjerne dem fra internettet. Så det er ikke så mærkeligt, at der er panik i stemmen, når de ringer.
Men hvordan kan det gå så galt?
Det kan det, fordi de har sagt ja tak til en all inclusive aftale. Du skal ikke betale ret meget up front, men i stedet et fast årligt beløb for dit website, hvor alt er inkluderet.
Du har altid nogen at ringe til, du skal ikke selv forholde dig til domæne, hosting, DNS, mailadresser og alt det andet, der egentlig bare skal virke. Og du sender bare opdateringer ind lige så tosset, som du vil – alt er indeholdt i det årlige beløb. Det lyder dejlig nemt, ikke?
Problemet opstår, når du opdager, at det er din samarbejdspartner, der ejer hele molevitten, og du ingen rettigheder har over dit indhold, dit domæne eller andet.
Det samme gør sig gældende for din Google Ads og din Google Analytics konti. Hvis nogen tilbyder dig en all inclusive aftale, skal du passe rigtig godt på. Igen – det er nemt, du får ingen uforudsete udgifter, alt er inkluderet – lige fra opsætning, optimering, nye søgeord, statusrapporter og annoncebudget.
Det eneste, du ikke får, er transparens!
Google Ads og Google Analytics kan være svære systemer at sætte sig ind i. Og når der ikke er transparens, kan det være meget svært at gennemskue, hvad du bruger dine penge på. Hvor mange timer, leverandøren bruger på projektet, er ikke aftalt, du ved ikke, hvor mange af pengene, der går til annoncebudget og hvor mange til optimering. Det er en stor grå masse.
Det er heller ikke dig, der ejer din konto og din historik. Samarbejdspartneren har fuld råderet over kontoen, og du får den ikke med dig, når samarbejdet ophører. Du skal begynde forfra.
Derfor skal du være meget skeptisk, når en ny leverandør forsøger at sweet talke dig ind i en smart og nem løsning uden uforudsete udgifter – bare overlad det hele til os…
Nej tak! Siger du så!
Og finder en ny leverandør, der ikke er bange for at lade sig kigge i kortene og forklare dig, hvad der foregår. Ikke at du behøver involvere dig eller sætte dig grundigt ind i diverse systemer – men du må gerne.
Og den seneste kunde, der ringede med panik i stemmen?
Han har fået en ny Google Ads konto – som han selvfølgelig har fuld adgang til, og det er hans kreditkort, der er tilknyttet. Og han betaler kun en fjerdedel i annoncebudget i forhold til tidligere.
Det samme gælder hans website. Kunden har alle oplysninger og rettigheder og kan tage sine tekster, sine billeder, sin WordPress og sit domæne og gå lige præcis, hvor hen han vil.
Men det tror jeg faktisk ikke, at han vil – for nu er han tryg og ved, at han har fuldt ejerskab og fuld kontrol over sin forretning.
Skal vi snakke?
Er du også fanget i en uoverskuelig aftale?
Helle Husum
Seniorkonsulent, kommunikationsrådgiver