Derfor skal du være aktiv på LinkedIn

11. May 2023
Posted in Blog
11. May 2023 Nicoline Sander

Over tre millioner danskere har en LinkedIn profil, og otte procent af dem benytter platformen dagligt. Og de er i et ’arbejds-mindset’, mens de er på platformen. Det betyder, at de er åbne for fagligt relevant input.

Faktisk så scroller brugerne gennem deres feed på jagt efter noget interessant og relevant indhold. Og det er ikke fjollede memes eller kattevideoer – det går de andre steder hen efter.  

Skal alle disse potentielle kunder møde dine konkurrenter på LinkedIn, eller skal de møde dig?  

Men er de nu så aktive, tænker du måske… For du ser ikke opslag eller kommentarer fra dem i dit nyhedsfeed. Men mange af dem lurer bare – de læser og lytter, men skriver ikke selv opslag eller kommenterer på andres. Du kender det måske fra dig selv…? 

Indhold på LinkedIn bliver vist ni milliarder gange om ugen (worldwide dog – ikke dansk 😉) men der er kun tre millioner brugere, der aktivt deler indhold ugentligt. Derfor er der rum til dig og dit indhold. Og du kan hurtigt komme til at sætte et aftryk hos dit netværk. 

Hvordan skal du så gøre dig synlig på LinkedIn? Det skal du allerhelst på flere måder, hvis du vil sætte gang i dit salg, men vi anbefaler, at du begynder med punkt 1, din personlige tilstedeværelse. De tre aktiviteter kan dog sagtens foregå sideløbende.  

  1. Din personlige profil
  2. Din virksomhedsprofil
  3. Annoncering 

1. Din personlige profil

Som udgangspunkt er din personlige profil første skridt. Selvom LinkedIn er et B2B medie, så er det stadig et socialt medie, der er bygget op om personlige profiler – det handler om dialog mellem mennesker, og algoritmen prioriterer indhold, der skaber engagement og dialog. 

Giv din mening til kende – skriv opslag og del din viden og dine holdninger. Er du ikke helt klar til det, så begynd med at svare på andres opslag og byd ind med dine indsigter – og nej et like er ikke nok! Tænk over hvad dine kunder og potentielle kunder kan have glæde af og udbred dig om noget, der giver værdi for dem. Del også artikler og opslag fra din virksomhed og dine kolleger – du kan tagge personer i dine opslag, så du er sikker på, at de ser dem. Her skal du være sikker på, at indholdet faktisk er relevant for dem, ellers bliver det spam. 

Det allervigtigste her er at komme i gang. Vent ikke på, at du har den helt perfekte sætningskonstruktion eller det ultimativt lækreste indhold – sæt i gang og få nogle erfaringer.  

Men noget, du kan gøre, er at optimere din personlige profil – sørg for at dine oplysninger er opdaterede, og du har udfyldt alle punkter på profilen, så du fremstår professionel, vidende og troværdig. 

Har du styr på featured elementer, profilteksten, indstillingerne, profilvideoen m.m.?
Vi har lavet en guide til optimering af din LinkedIn profil – skriv til os, så sender vi den gerne.  

2. Din virksomhedsprofil

Begynd med at få fundamentet på plads: sørg for at udfylde alle de punkter, du kan, på virksomhedsprofilen – det har stor betydning for sidens rækkevidde.
Selvom I ikke endnu har ret mange følgere, så skriv alligevel opslag – ingen gider følge en tom side.
Skriv gerne forholdsvist lange opslag – ifølge algoritmen får du bedst rækkevidde ved knap 1500 anslag. Benyt emojies, men ikke for mange – over 10, så går det ud over din rækkevidde. Benyt hashtags, men ikke for mange – 3-5 er det optimale. Brug billeder, billedkaruseller og video til at skabe opmærksomhed på opslaget (Vi kan nørde ned i hvilken type billeder, der gør hvad, hvis du ringer for en snak – for det har vi også tal på) – og pas på med at være for kedelig… Du ved det jo selv, der skal noget til, før vi stopper vores scrolling ned gennem feedet.
Men skriv indhold til dine kunder ikke til algoritmen.

 

Hvordan skriver du et godt opslag?

Hovedformålet er at give dine kunder og potentielle kunder værdifuld viden, som samtidig giver dem et godt indtryk af dig og din virksomhed og som opbygger troværdighed og tillid. Men du vil også gerne have, at dine opslag når langt ud til andre end dine – ofte få – følgere.  

Skriv om noget, dine kunder interesserer sig for. Skriv det let og enkelt. Skriv så du lægger op til dialog og samtale. Skriv gerne noget, der udfordrer lidt. For hvorfor skulle nogen ellers kommentere på det eller dele det? Hvis du kan få dine medarbejdere og kolleger til at kommentere og dele virksomhedens opslag, er du nået langt! Så får du aktiveret deres netværk og når betydeligt længere ud. Det kræver selvfølgelig, at du og ledelsen i det hele taget går foran og er aktive.
Som skrevet tidligere, så handler LinkedIn og mennesker og om dialog. Så reach skaber reach… 

Vi kan sige en hel masse om, hvordan du gør dine medarbejdere til ambassadører for virksomheden og får dem aktiveret på LinkedIn – tag fat i os for en snak om, hvordan vi får dine medarbejdere i spil. 

 

3. Annoncering

Som nævnt tidligere, så er det ikke så nemt at få rækkevidde på sine opslag på LinkedIn. Det kræver engagement fra LinkedIns brugere, og det er selvforstærkende. Men der er genveje til at nå ud til et bredere publikum: annoncering og boost af virksomhedens opslag. 

B2B kunder køber ikke ved første kontakt med dig eller din virksomhed – der skal mere til. De skal støde på dig flere gange, så de begynder at få en forbindelse til dig og en fornemmelse af, hvad din virksomhed står for. Det kræver, at du har fundamentet på plads. Start med at dele organiske opslag på siden, optimere din egen og medarbejdernes profiler og opdatere hjemmesiden, som I leder ind til.
I skal opbygge troværdighed hele vejen rundt – ellers køber kunderne ikke, selvom I har nok så mange kampagner.  

Det kræver noget af jeres content – der skal ligge værdifuld viden på alle jeres platforme, og I skal fremstå troværdige og vidende, fx gennem ebøger, webinarer, seminarer, blogindlæg og meget mere. 

Indholdet skal aktiveres og ramme så mange relevante kundeemner som muligt. Når I laver organiske opslag med godt content på virksomhedssiden, er det kun følgerne, der ser det. Ved at booste de bedste opslag, kommer I længere ud og når den målgruppe, I selv har defineret.  

Hvis du vil vækste din følgerskare og din forretning, så anbefaler vi en kombi af organisk tilstedeværelse, aktivering af medarbejderne og deres netværk og annoncering. 

Hvordan du definerer den optimale målgruppe og arbejder aktivt med den – skriver vi om i vores næste blogindlæg.   

Snak med os

Hvis du har du spørgsmål til LinkedIn eller gerne vil i gang med at være mere aktiv på platformen.

gbys_medarbejder_nicoline

Nicoline Sander

Digital delivery manager

gbys_medarbejder_helle

Helle Husum

Seniorkonsulent, content specialist

Stop med at strippe i mørke

Gammelbys

Marselis Boulevard 1 8000 Århus C CVR: 43489038

M: info@gammelbys.dk

T: +45 70 204 209

© Copyright Gammelbys 2024
contact-section

Stop med at strippe i mørke

Gammelbys

Marselis Boulevard 1 8000 Århus C CVR: 43489038

M: info@gammelbys.dk

T: +45 70 204 209

© Copyright Gammelbys 2024