Ejerledere og marketing – ofte en fesen cocktail

2. december 2015
Posted in Blog
2. december 2015 Mette Gammelby

Ejerledere mener ofte, at han/hun ikke har tid eller råd til at arbejde professionelt med kommunikations- og marketingfunktionen i virksomheden. Det banale og sælger-Helge-agtige svar er: Har du råd til at lade være?

Egengrådighedens monster

Når man ejer og driver en virksomhed, er der ikke ret meget, der overdøver tankerne om, hvordan det går virksomheden i dag, i morgen og i resten af ens tid som ejerleder. Man er ærekær, man er måske endda lidt egenrådig, man knokler på, og man har SÅ travlt!

Hvis man ikke passer på, bliver man flaskehals hurtigere, end man nogensinde havde forestillet sig det. I stedet for at være den positive katalysator, ender man som en fesen version af faderen i ’Therkel i knibe’, der bare sidder og siger ”NEJ!”, fordi det er for uoverskueligt at sige ja.

Tidspres er en hæmsko

Man ved måske godt, det ville være konstruktivt at implementere et CRM-system (eller bare begynde at arbejde fornuftigt med det, man har …). Det bliver bare et nej, fordi selve forandringen kræver for meget af en selv, og man har i øvrigt heller ikke tid til at tænke fornuftigt over beslutningen.

Mange er også godt klar over, at de kunne få mere ud af deres økonomistyringssystemer. Svaret bliver bare nej – vi har ikke tid til at lave om på vores (håbløse) rutiner, og så er det vist egentlig godt nok, det vi har.

Outsourcing af kommunikation og marketing

Og så er der kommunikation og marketing. Det er akkurat samme historie som ved CRM og økonomistyring. Jeg støder dagligt på ejerledere, der mener, at han/hun ikke har tid eller råd til at arbejde professionelt med kommunikations- og marketingfunktionen i virksomheden. Det banale og sælger-Helge-agtige svar er: Har du råd til at lade være?

Det mere konstruktive svar handler om, at det giver god mening og god bundlinje at overdrage kommunikation og marketing til eksperter inden for feltet og købe ydelserne on demand – og det er jo ikke ensbetydende med at miste hverken styring eller indflydelse. Når vores on demand-kunder slipper tøjlerne og lader os fungere som deres eksterne kommunikations- og marketingafdeling, forsvinder den evigt dårlige samvittighed over ikke at få gjort nok. De uløste opgaver og den dårlige samvittighed letter fra deres skuldre, som falder ned fra deres ellers faste plads oppe om ørerne på dem i takt med, at de kan mærke, at vi tager ansvar og løser opgaverne.

Fralægning af ansvar

Jeg er meget forstående for, at det kan være svært at overlade ansvar og opgaveløsning til andre. For jeg er selv ejerleder, og jeg har mere end én gang gennem tiden undladt at gøre noget, der ville have været fornuftigt, fordi jeg ganske enkelt ikke kunne overskue at gå i gang med processen. Sidste år var jeg for eksempel ved at drukne i fakturering. Det krævede mange snakke med mig selv, før jeg overgav mig og outsourcede faktureringen til min revisor. Og sikke en lettelse det var! Halleluja!

Som med den eksterne revisor kræver outsourcing af kommunikation og marketing, at man er klar til at læne sig op ad nogen, der er dokumenteret bedre til disciplinen end én selv. Og hvis man reelt har styr på kommunikation og marketing, men ’bare’ ikke har tid eller ressourcer til at eksekvere, skal man tro på, der er nogen, der er lige så dygtige som én selv. Og man skal tro på, at man sammen med dem vil få eksekveret alle ens brillante idéer, i stedet for at idéerne bare ligger i skuffen og forpester luften med god energi, der fiser af.

Skal vi chatte?

Så tag fat i mig på

Gbys_medarbejder_mette

Mette Gammelbys

CEO

Stop med at strippe i mørke

Gammelbys

Axel Kiers Vej 18B, 8270 Højbjerg

CVR: 43489038

M: info@gammelbys.dk

T: +45 70 20 42 09

© Copyright Gammelbys
contact-section

Stop med at strippe i mørke

Gammelbys

Axel Kiers Vej 18B, 8270 Højbjerg

CVR: 43489038

M: info@gammelbys.dk

T: +45 70 20 42 09

© Copyright Gammelbys

Kom i spil med Pinball Marketing

Thought leadership - Attention = Fuel