Fortæl de gode ESG-historier – uden at komme galt afsted

19. March 2024
Posted in Blog
19. March 2024 Helle Husum

Hvad er op, og hvad er ned? Hvad må du, hvad er klogt at gøre, og hvad skal du i den grad holde dig fra?

Vi har samlet en række do’s & dont’s til din kommunikation om klima, miljø, bæredygtighed, social ansvarlighed, arbejdsforhold, ledelse, virksomhedens adfærd i verden – altså ESG.  

I kan adskille jer fra konkurrenterne, hvis de ved, I arbejder med jeres E, S og G

ESG er forretningskritisk og fundament for, hvordan I skal tænke jeres virksomhed fremover – når det handler om valg af leverandører, samarbejder, jeres forretningsstrategi og generelt de valg, I tager.  

Og ESG er et væsentligt konkurrenceparameter. Virksomheder, der kan dokumentere deres ESG-data, kan hjælpe deres kunder med at nedbringe deres samlede aftryk på tværs af hele værdikæden. Har I styr på jeres data, kan I få en stor fordel i forhold til de virksomheder, der endnu ikke har deres data på plads.  

Så I skal fortælle om jeres tiltag, fordi det er med til at adskille jer fra konkurrenterne.  

ESG-rapportering – brug jeres data

Hele opgaven med ESG-rapporteringen kan føles som alt rigeligt – det er en kæmpe opgave at udvælge hvilke data, I vil måle på, indsamle data og udfærdige rapporten.  

Alt for ofte ender selve rapporten desværre i en krog på hjemmesiden og en skuffe på kontoret. Det er ærgerligt, for I kan brug den til at differentiere jer fra det øvrige marked, hvis I kommunikerer jeres ansvarlige tiltag ud til omverdenen.  

Men så er det, at mange går i stå… For ”uh, hvad kan vi skrive uden at blive anklaget for greenwashing eller det, der er værre. Få bøder eller påtaler fra Forbrugerombudsmanden for eksempel?” 

Få styr på reglerne og giv den så gas

Der er to grøfter, I kan falde i her:  

  • Greenwashing: når budskaber om miljø ikke er sande eller ikke kan dokumenteres – det er vildledning af modtagerne om, hvor bæredygtigt eller grønt et produkt/en ydelse/en proces er.
     
  • Greenhushing: når virksomheder bevidst IKKE kommunikerer deres indsatser for bæredygtighed enten af frygt for greenwashing eller for at undgå opmærksomhed. Fx for at sikre, at offentligheden ikke finder områder, hvor virksomheden ikke gør en indsats. 

Og selvfølgelig skal I kommunikere om det, I gør. I skal bare vide, hvordan I overholder reglerne og så give den gas indenfor de rammer.  

Surprise: Det, I siger, skal være rigtigt!

Korrekt kommunikation handler blandt andet om det helhedsindtryk, I efterlader kunden med.
I skal gennemtænke alle de virkemidler, I benytter, fra farver, fotos og emojies. Det hele spiller sammen. 

Jeres budskaber skal være korrekte og præcise, afbalancerede og klart formulerede. Det skal fremgå, om budskabet omfatter produktet, en del af produktet, processen, emballagen eller hele virksomheden. I må ikke fremhæve egenskaber, der er uvæsentlige eller bare sædvanlige, og I må ikke overdrive eller udelade væsentlige informationer.  

Stil krav til jeres samarbejdspartnere – og os

Alle led i kæden bærer et ansvar. Jer som virksomhed, jeres medarbejdere, jeres samarbejdspartnere, fx rådgivere og bureauer og de medier, der distribuerer budskabet. Så sørg for at stille krav til jeres samarbejdspartnere og vælg nogen, der kender gamet og kan give jer kritisk modspil. 

Hvis I holder jer til følgende tommelfingerregler, er I home safe: 

Stop med at fortælle, at jeres produkter er grønne, bæredygtige, CO2-neutrale, klimavenlige eller miljøvenlige. Hold jer til fakta. Gør det konkret. (Og sørg for at I kan dokumentere det, I siger!) 

Få E, S og G på plads

Forkortelsen dækker over jeres tiltag indenfor miljø og klima, sociale forhold og virksomhedsadfærd og er en måde at strukturere arbejdet med bæredygtighed på. 

Environment: Miljø- og klima, fx CO2-udledninger, klimaændringer og klimatilpasning, forurening, vand- og havressourcer, biodiversitet, økosystemer, og cirkulær økonomi.

Social: Sociale forhold, fx arbejdsforhold både for jeres egne ansatte og i hele jeres værdikæde, hvordan I påvirker samfund, forbrugere og slutbrugere.

Governance: Virksomhedsadfærd, fx jeres virksomhedskultur, transparens, tiltag i forbindelse med korruption, politisk engagement, og hvordan I beskytter whistleblowere.

Kom i gang!

Vil du ud i verden med jeres gode historier uden at komme galt af sted? Så er du kommet til det rette sted!

gbys_medarbejder_helle

Helle Husum

Seniorkonsulent, content specialist

gbys_medarbejder_kristian

Kristian Krøyer Sørensen

Kommunikationskonsulent

Stop med at strippe i mørke

Gammelbys

Marselis Boulevard 1 8000 Århus C CVR: 43489038

M: info@gammelbys.dk

T: +45 70 204 209

© Copyright Gammelbys 2024
contact-section

Stop med at strippe i mørke

Gammelbys

Marselis Boulevard 1 8000 Århus C CVR: 43489038

M: info@gammelbys.dk

T: +45 70 204 209

© Copyright Gammelbys 2024