Dine kunders købsrejse er for alvor rykket online, og de går forlæns og baglæns og er all over the place!
Men grundkriterierne for succes med markom er de samme: Når du fortæller en relevant historie, der rammer ned i et aktuelt behov, og du rammer de rigtige med budskabet – fysisk eller digitalt – og gør det konsistent. Ja, så får du resultater. Men det er ikke så let, som det har været, selvom de marketingproblemer jeg hører om, er de samme som de altid har været, særligt hos B2B SMVer:
- Ledelsen ved ikke, hvor meget marketing kan bidrage til bundlinjen.
- De fleste mangler en målbar plan for deres marketingindsatser.
- Man arbejder ud fra følelser og synsninger i stedet for data
- Stærke budskaber formummes af et røgslør af floskler.
- Man tror, opgaven kan løses af én enkelt person – og det skal helst være en billig person (nej, ikke sådan en – du ved, hvad jeg mener 😝)
Det var old school udfordringerne. Og så har vi de nyere, som typisk udløser en ud af to reaktioner ude i virksomhederne, hvor man
- stivner som dyret i forlygterne på en bil
eller
- Løber direkte ud foran bilen
”Bilen” er i det her tilfælde MarTech, som er de systemer, der understøtter driften af marketing og indsamlingen af relevante data (fx HubSpot og ActiveCampaign),. Det er de systemer, som sætter dig i stand til at følge dit markeds adfærd online og holde trit med påvirkningen af dine nuværende og potentielle kunders købsrejse.
Opgørelserne over MarTech-systemer 2022 bød på over 10.000 systemer og undersøgelser viser, at næsten 50 % af marketers (AKA os, der arbejder prof med marketing hver dag) synes, det er totalt uoverskueligt.
Sidebemærkning: Min erfaring siger mig, at den anden halvdel sidder i meget store virksomheder eller på specialiserede bureauer, eller også lyver de 😉
For det er virkelig en jungle at finde rundt i MarTech og ikke mindst at implementere det – både systemmæssigt og ud i organisationen – så du får reelle resultater ud af det.
Så jeg forstår godt dem, der stivner og gør ingenting.
Jeg forstår lidt mindre dem, der løber ud foran bilen. Det er dem, der investerer i en marketing automation-platform + én e-bog + et par SoMe opslag og så ellers sætter sig og venter på leads.
Hvis leads’ene kommer, er det sjældent, man vurderer på den reelle kvalitet af dem, og endnu mere usædvanligt, hvis man har sat et mail-flow op, der nudger det stakkels lead blidt videre i købsprocessen. Nogen kaster sig endda hungrigt ud i at ringe til folk, bare de har downloadet den famøse e-bog. Og hånden på hjertet: Hvor tit er man lige klar til en snak, fordi man har tilkendegivet en flygtig interesse for noget, man lige blev fanget af online?🤨
Hvis leads’ene ikke kommer, ser vi rigtig tit, at virksomhederne mister tålmodigheden med det samme. Det er jo noget shit, når det i 80 % af tilfældene tager op mod et halvt år, før man har et kampagnespor, der føder ægte, levedygtige leads. Man får heller ikke her mirakler på et kvartal!
Scenariet svarer til at investere i en bil og tanke en halv liter nærmeste tilfældigt drivmiddel på og forvente, ferien til Hazen er reddet.
Og marketing automation er kun et hjørne af digitaliseringen af marketing, men alene det kræver et komplet ændret mindset hos B2B SMV’er, hvis de skal begynde at høste konkurrencefordele og gevinster på bundlinjen.
Er du mon en af dem, der skal skrue på noget for at få optimale resultater af jeres marketing? Stil dig selv følgende spørgsmål:
Ressourcer
Har I én enkelt, dygtig marketingperson siddende, der ikke har tid til at tænke bare to sammenhængende tanker uden at blive forstyrret af daglig drift?
Har I en marketingkoordinator, der ikke har reelt kompetente marketingmennesker at tænke og eksekvere sammen med?
Forventer I at én og samme person kan tænke strategisk, skrive, designe, opdatere, web, konceptualisere og eksekvere kampagner, annoncere på samtlige sociale kanaler, opdatere præsentationer , trække og tolke data og hvad I ellers vil have revet ned af marketinghylderne på daglig basis?
Martech
Forholder I jer til data på jeres aktiviteter, og agerer I ud fra dem – fx skruer op for det, der virker og ned for det, der ikke virker?…
Ved I hvilke MarTech-systemer I har kørende, hvem der bruger dem, hvad de bruger dem til, hvordan de performer for jer på tværs , hvad de genererer af resultater og hvad de koster – både i licenser og i human drift?
Er I i tvivl om, hvilke MarTech-systemer, der giver mening for jer?
Hvis du kan svare ja til et par stykker, skal du muligvis en tur i den digitale marketing-tænkeboks.
Ta’ fat i mig,
hvis jeg ska’ smutte i boksen med dig 😉
Mette Gammelbys
CEO