Thought leadership: gør jeres viden til et aktiv i jeres kommunikation

Tal om det, du ved noget om

I vores definition er en thought leader en person, en organisation eller en virksomhed, der klart har indtaget en position som dem, der ligger inde med saglig, autoritativ og brugbar viden om et givent emne. En thought leader bruger sin viden til at markere sin position som ekspert og også gerne som den, der refereres til.  

En ægte thought leader bruger sin autoritet til at tale om det, han/hun/de ved noget om og tør stå på mål for. Det er et uhyre effektivt greb i kommunikationen, og så er det både en af de bedste måder at skaffe nye kunder og at positionere virksomheden som en attraktiv arbejdsplads. 

Der findes to slags viden

Der findes to typer viden i en virksomhed:   

Den, der er bygget ind i jeres produkter eller jeres services – den sælger I for penge, og I deler ikke sådan lige ud af uden videre.  

Og den, der ligger hele vejen rundt om jeres ydelser – de bunker af viden, I ikke umiddelbart kan skabe omsætning på. Det er den viden, man sætter i spil og gør til et aktiv for jeres brand, jeres employer brand og jeres afsætning, når man arbejder med thought leadership. 

Eksempler på den type viden kan fx være være, at I som softwareudviklere har fået dyb indsigt i de faldgruber, der ligger I ikke at tage brugeroplevelsen i den sidste ende alvorligt nok.  

Eller I er eksperter i industriel automation og ved en hel del om, hvornår hvilke parter skal involveres i processen for at opnå de ønskede effektiviseringsmål i den sidste ende. 

Det er dén viden, I skal dele ud af – i cases, blog posts og artikler, publiceret på LinkedIn og på jeres website. I kan holde webinarer baseret på den viden, skrive whitepapers, optræde på konferencer. Alle steder, I kan komme til det, skal I udbrede jeres ekspertbudskab.  

Når I gør det med sikkerhed, troværdighed, autenticitet og vedholdenhed, bygger I jer selv op til at være dem, man roligt kan tage fat i, når man står med en udfordring eller et behov. 

Vær autentisk og generøs

Der er to nøgleord i at blive opfattet som troværdig thought leader:  

Autenticitet og generøsitet.  

At I er autentiske, vil sige, at jeres viden er dybt forankret i jeres erfaring, som I dokumenterer med cases og jeres generelle track record på jeres felt. I skal, som man siger indenfor retorikken, at etablere jeres etos. I skal etablere en troværdig aura omkring jer. 

Et eksempel: Din nabo siger noget på Facebook om den kommende finanslov . Overvismanden siger nøjagtigt det samme om den kommende finanslov. Selv om ordene er de samme, og kan være lige kloge, er det nok alligevel overvismanden, du lytter mest til – alene fordi han er overvismand.  

Dét er etos, og det vigtigste, du skal gøre som thought leader, er at etablere din egen etos – din aura af troværdighed.

Brug dine kanaler effektivt

I kan mene og vide nok så meget, men hvis ingen hører jer, giver det nul resultater. Derfor er det vigtigt, I etablerer en talerstol – en stærk kommunikationsplatform. Den bygger I op på sociale medier og på de kanaler, jeres virksomhed har kontrollen over, som fx jeres website, blogs, nyhedsmails og YouTube-kanal. 

Det tager tid at blive set og hørt. Måske har I allerede en position som førende specialister indenfor jeres område. Måske har I indtil videre blot spottet potentialet i at indtage positionen. 

Uanset hvad er vejen frem, at I støt og roligt begynder at kommunikere om det, I ved allermest om.  

En ting er at skyde din egen viden ud i verden.  

En anden er at lytte – effektivt, empatisk og interesseret. En af de mest effektive måder at bygge op om positionen som thought leader er at følge andre, der skriver om “jeres” emne på fx LinkedIn. Del og kommenter, og når du gør det, så tænk på nogen, der har fortjent at blive tagget i dine kommentarer. Igen er konsistens og autenticitet vigtigt.  

Bland jer i diskussioner på LinkedIn – men kun, hvis I mener at have et autoritativt svar eller en interessant vinkel. Svar på spørgsmål, også selv om det tager dyrebar tid fra jeres “rigtige” arbejde 😉 Det ender som regel med at være en utrolig god investering. Bidrag med værdi, og du får værdi igen.  

Kend din pris

At I skal dele generøst ud af den viden, I ikke kan sælge, er ikke det samme som at I altid bare skal give den væk. Prisen for jeres whitepaper, jeres webinar eller jeres særligt indsigtsfulde blog post er altid den samme: Kontaktinformation.  

Når du har fanget folks interesse og fået deres mailadresse, må du ikke svigte deres tillid: Nu har du dem helt tæt på og skal for alvor til at inspirere dem med din visdom. 

Kom rigtigt i gang

I skal definere en strategi for, hvordan I opnår jeres ønskede position og lægge en handlingsplan ud fra den. Her definerer I alle opgaver i forbindelse med først opbygning og siden vedligehold af positionen, ligesom I også skal vælge og prioritere kanaler. 

I skal arbejde med målbare indsatser – hvor tit poster vi på LinkedIn, hvor megen respons skal det give osv. Og så skal I klart beskrive, hvornår I definerer jer som værende i mål og kan begynde at kalde jer thought leaders.  

Hvis du har brug for en hånd til at komme videre, kan vi

  • hjælpe dig med at identificere hvor I er oplagte thought leaders 
  • lægge en strategi, skabe handlingsplan og opsætte de rigtige KPI’er 
  • udvikle content plan og enten tage bolden med at skrive for jer eller at være jeres bagstopper, jeres ide-ekkokammer eller dem, der tømmer jeres hoved for jeres tanker og skaber content ud fra dem 
  • drive hele processen for jer – på LinkedIn, i nyhedsbreve, blogs og på jeres website 
  • sikre, at jeres arbejde med thought leadership bliver datadrevet og målbart, så I hele tiden kan justere indsatsen i takt med, hvad der giver resultater 

Brug din viden

Kontakt Morten eller Mette , hvis du vil vide, hvordan du bruger din viden som et aktiv i din kommunikation.

gbys_medarbejder_morten

Morten Leth Jacobsen

Seniorkonsulent

Gbys_medarbejder_mette

Mette Gammelby

Indehaver

latest-posts-gb

Stop med at strippe i mørke

Gammelbys

Axel Kiers Vej 18B, 8270 Højbjerg

CVR: 43489038

M: info@gammelbys.dk

T: +45 70 20 42 09

© Copyright Gammelbys
contact-section

Stop med at strippe i mørke

Gammelbys

Axel Kiers Vej 18B, 8270 Højbjerg

CVR: 43489038

M: info@gammelbys.dk

T: +45 70 20 42 09

© Copyright Gammelbys