Gør “hovedrent” på dit website med et webtjek

7. december 2012
Posted in Rodekassen
7. december 2012 Lotte Elkjær Flugt
Vi har vist alle surfet rundt på nettet og valgt leverandører til og fra, ud fra det umiddelbare indtryk vi har fået, når vi er landet på et website. Da ingen bryder sig om at blive valgt fra, får du her nogle gode råd til, hvordan du og din virksomhed i stedet kan blive valgt til ved at lave et grundigt webtjek og rette op på det, der måske fungerer knap så godt.

Led efter brister på dit website

Det er svært at finde bristerne ved ens virksomheds eget website, for det er jo et hjertebarn. Men husk altid, at dit website er til for at skabe værdi – både ved at skaffe dig kunder, men også ved at være dit ansigt udadtil, så det er vigtigt at præsentere dig selv godt over for den eller de målgrupper, du gerne vil have i tale.

Når man går til møder, messer mv., hiver man jo heller ikke de ældste jeans og den mest forvaskede skjorte frem fra skabet. Ofte er websitet måske det første sted, dine kunder møder dig, så for at lave det bedst mulige webtjek er grundtanken at sætte jer i kundens sted. Spørg jer selv, om I henvender jer til jeres kunder eller jeres kollegaer.

Her får du nogle gode råd og idéer til, hvilke punkter du kan overveje, når du laver et webtjek af din egen virksomheds præsentation på nettet.

Råd nr. 1 – ring til en ven

Alliér dig med en, der ”tør” fortælle dig den skinbarlige sandhed og gerne en, der ikke besøger virksomhedens website jævnligt. Det behøver ikke være en, der er branchekendt, men gerne en med sans for detaljer.

Råd nr. 2 – lav en liste over fokuspunkter

Lav en liste over de fokuspunkter, du og din allierede skal huske gennem webtjekket. Eksempelvis:

Hvad er det umiddelbare indtryk af websitet?

  • Overskuelighed – er der for meget eller for lidt på forsiden? Da dette kan være svært at bedømme, kan I notere jer, om der er mange billeder og tekster, som kan få forsiden til at virke komprimeret og uoverskuelig for en person uden baggrundsviden. Får I fortalt klokkeklart på forsiden, hvad man får ud af at handle med jer?
  • Det visuelle – matcher den valgte farvepalet jeres virksomhed, eller skaber den i stedet forkerte associationer, fx til andre professioner?
  • Relevans – giver billeder og illustrationer på websitet mening i forhold til jeres virksomhed, eller er de der bare for at gøre det hele lidt mere lækkert at se på
  • Brugervenlighed – giver jeres menupunkter mening? Det er vigtigt, at brugerne lynhurtigt kan finde det, de leder efter, så tænk meget over, hvad I kalder jeres menupunkter.

Minutiøs gennemgang af website side for side, især med fokus på:

  • Tekst – er teksterne korte, præcise og grammatisk korrekte?
  • Indhold – står jeres kernebudskaber lysende klart for læseren?
  • Struktur – er det let at navigere rundt på websitet, og er inddelingen i menupunkter logisk?
  • Design – er siden indbydende med dens farvepalet og billeder?

Råd nr. 3 – skriv ned, skriv ned, skriv ned

Skriv hver for sig alt det ned, der falder jer ind – også selvom I måske tænker, at det er irrelevant. Det kan senere vise sig, at alle disse småting er medvirkende til en fuldkommen ændring af jeres site, og så er det rart at have alle tankerne på papir.

Råd nr. 4 – sammenlign

Gennemgå og sammenlign jeres lister. Vis jeres forbedringsforslag til en eller flere kollegaer og få derigennem flere inputs og konstruktiv kritik.

Råd nr. 5 – lav en game-plan

Lav en plan over de endelige ændringer, der skal ske på jeres website, så I ved, hvor I skal starte, og hvor I skal slutte. Og så er der jo bare tilbage at ringe til jeres web-master.

 

Held og lykke med det 😉

Mangler du rådgivning?

Lad os tage en snak – du kan kontakte mig på

Gbys_medarbejder_lotte

Lotte Elkjær Flugt

Seniorkonsulent, Kommunikationsarkitekt

latest-posts-gb

Stop med at strippe i mørke

Gammelbys

Axel Kiers Vej 18B, 8270 Højbjerg

CVR: 43489038

M: info@gammelbys.dk

T: +45 70 20 42 09

© Copyright Gammelbys
contact-section

Stop med at strippe i mørke

Gammelbys

Axel Kiers Vej 18B, 8270 Højbjerg

CVR: 43489038

M: info@gammelbys.dk

T: +45 70 20 42 09

© Copyright Gammelbys