Er du kommet godt i gang med at bruge Google Analytics 4, så er du sikkert også begyndt at lægge mærke til alt det, som du savner fra den gode gamle Universal Analytics.
For eksempel er du sikkert begyndt at se dine email-kampagner som Direct traffic. Men hvordan kan du så vide, hvilke e-mails der driver trafik og konverteringer på dit website?
Det kan du finde ud af, hvis du lige konfigurerer lidt. Har du aldrig prøvet det før, så er det på høje tid at kaste dig ud i det. Du får hurtigt smag for alle de lækre functions & features, som du kan bygge.
I artiklen her ser vi på:
- UTM-koder er tilbage
- Trafikanskaffelse-rapporten
- Den nemme måde at bygge URLs med UTM-koder
- Sådan holder du styr på UTM
UTM-koder er tilbage
Hvis du er ligesom de fleste andre, vil du gerne have, at din e-mail marketing er engagerende, og at den driver trafik hjem til dit website, hvor du får alvor kan byde på lækkert content.
Men din nye flotte skinnende GA4 giver dig bare ”direct” eller ”referral” sources, hvor du burde se ”email”.
Hvad er løsningen?
UTM-parametre!
Det er de gode gamle parametre, som starter med ”utm_”, og som du sætter ind i URL links i dine emails for at give GA specifikke detaljer.
Din URL i emailen vil så se cirka sådan her ud: ditlink.dk?utm_source=email&utm_medium=newsletter&utm_campaign=eksempel
Men lad os først lige se på, hvor du finder dine data for email-kampagner i GA4.
Traffikanskaffelse rapporten
Når du indsætter UTM-parametre i dine email links, vil du kunne se source, medium, campaign, content osv. i GA4 rapporter. Du finder rapporten over trafikanskaffelse under Anskaffelse > Trafikanskaffelse.
Så klikker du på dropdown menuen, som er markeret med den røde kasse og vælger sessionskilde/-medium.
Nu vil du så enten se en kilde som er fx nyhedsbrev_september_2023 og medium email (hvis du bruger UTM–koder), ELLER du vil se det meste af din email–trafik som direkte:
Den nemme måde at bygge URLs med UTM-koder
Hvis du bruger en email marketing platform, som ActiveCampaign for eksempel, vil den automatisk have tilføjet UTM-parametre, men hvad gør du, når din email platform ikke tilføjer dem automatisk?
Så bygger du selv en URL med UTM-koder!
Der er flere gode gratis tools, som kan gøre det let og hurtigt og sikre, at du ikke overser noget eller får tilføjet mellemrum eller andet ved en fejl.
Et af de bedste tools, er Google Campaign URL builder, som du finder på følgende link: https://ga-dev-tools.google/campaign-url-builder/
Når du lander på siden, skal du starte med at vælge GA4 i den venstre kolonne. Den er underligt nok indstillet til UA pr default stadigvæk (UA er End of Life, så den kan du ikke bruge til noget).
Den er nem at bruge, og der er indsat hjælpetekster undervejs for at hjælpe dig godt igennem.
Sådan bygger du en URL med Campaign Builder
I vores eksempel er vores landingpage www.gammelbys.dk, så det tilføjer vi i website URL-feltet.
Campaign source bør være den specifikke type email, for eksempel newsletter.
Campaign medium skal altid være email for email-kampagner
Campaign name, bør være kampagnenavnet. Her har jeg skrevet eksempel, men det kunne også være efterårskampagne23 fx.
Læg mærke til at landingpage, source, medium og name er krævede felter.
Husk også at UTMs er case sensitive. Efterårskampagne og efterårskampagne vil altså blive betragtet som to forskellige i GA4!
Når du har tilføjet dine UTM-parametre, ser du den genererede URL til sidst på URL Builder siden. Nu skal du bare kopiere den, tilføje den i din email, og så er du kørende:
Klik på din URL i emailen vil kunne ses i GA4 med korrekt kilde og medium efter 24-48 timer.
Sådan holder du styr på UTM
Når du begynder at bruge UTM-koder, er det let nok at holde styr på dem, men er I flere, der arbejder med UTM-koder og data (og når du får mange UTMs), vil du blive glad for, at der er struktur på navngivningen.
Du kan selvfølgelig gøre det på den gode gammeldags måde med et fælles Excel ark, eller du kan tage et kig på https://web.utm.io/. Det er et virkelig cool værktøj til at samarbejde om UTM-koder, og du kommer langt med deres gratis løsning.
Får du problemer med UTM-koder, kan du prøve at teste din URL med UT- koder i GA4s debugview, men det er en helt anden historie, som vi skriver om i næste blog.
Du er også velkommen til at skrive til mig, hvis du ikke kan vente så længe.
Problemer med GA4?
Jeg står klar med rådgivning og sparring om Google Analytics 4.

Maria Brøndum
Data- og kommunikationsarkitekt