Det var før den klikløse digitale virkelighed ramte os, og vi måtte se i øjnene, at vi ikke længere kan måle, hvad der faktisk skaber mere aktivitet i salgsafdelingen.
For i dag er det engagement og autenticitet, der tæller – ikke kliks. Marketing har ændret sig dramatisk, og SEO er blevet et sort hul for de fleste B2B-markedsførere. Men hvad har ændret sig, og hvorfor betyder det noget?
Velkommen til Zero-Click og Pinball Marketing
Marketing i dag kræver, at vi slipper gamle idéer om leads og klik og i stedet vælger nye strategier som Zero-Click og Pinball Marketing. Det kræver et helt nyt mindset at forstå, hvad der driver kunderne – og hvordan vi faktisk måler succes.
Zero-Click: Når søgningen slutter, før den starter
Zero-click handler om at levere værdi lige dér, hvor kunderne søger – uden at de behøver klikke videre. Google, og mange andre platforme, vil gøre alt for at holde folk indenfor deres eget økosystem, og resultatet er, at op mod 75 % af alle søgninger aldrig fører til et klik videre – til fx. dit website.
Hvad betyder det for dig?
Det betyder, at du ikke længere kan regne ud, hvad der helt præcist har været den afgørende påvirket på din kunde. Måske var det en LinkedIn-post, et banner på et fagmedie eller en video, der førte til søgningen – men du kan ikke vide det, og du kan heller ikke spore det.
Kunder, der ikke klikker, kan ikke spores. Punktum.
Leads er døde. Længe leve engagementet!
Hvis du stadig bruger SEO og clickbait-indhold til at generere halvringe leads, så er du bagud. Ikke alene opbygger det mistillid – det giver heller ikke de resultater, der tæller for skabe mere omsætning.
I dag handler det om at være der, hvor kunderne er, med autentisk og inspirerende indhold, der engagerer dem – før de overhovedet har tænkt på at købe. Når de er klar, skal de nok finde de dig!
Og hvad så med SEO?
Nu bliver det rigtig spændende 😊
- Hvis du sætter content fri fra kravene om at rangere på Google, og I begynder at skrive fra mennesker til mennesker, så begynder det at kunne gøre meget mere for forretningen:
– Skabe en positiv holdning til dit brand
– Skabe dialog
– Give flere sign-ups til dit nyhedsbrev
– Inspirere
– Vise, hvem I er som mennesker
… alt det, som er vigtigt nu, hvor autenticitet og engagement er den nye valuta. - Dine chancer for at blive vist for kunder er minimale.
Let’s face it – der er rigtig mange SEO-projekter, der handler om at rangere for ”Hvad er X?”, og alle mulige andre søgninger, som har nul chance for at føre til køb.
Det giver pæne væksttal for SEO-trafikken til marketingafdelingen, men det er totalt ligegyldigt for forretningen.
Ser vi på data, har Datos, den globale data provider set på, hvordan vi bruger Google, og det er mest til at finde brands, vi kender i forvejen, information om helt afgrænsede emner, navigation – og til sidst handler kun 0,69 % af søgningerne om at finde en, man faktisk vil købe noget af.
Skal vi så ikke til at rangere på AI-platforme?
Nope! I hvert fald ikke endnu.
For som det ser ud lige nu, er 99 % af AI-brugere er også på Google, og Googles markedsandel er stabil. Der er intet, der tyder på, at AI overtager Googles funktion lige med det samme – men vi holder selvfølgelig øje.
Lige nu er det gode råd at stoppe med at lave indhold til Google og begynde at skrive til dine kunder – og potentielle kunder.
Hvad skal du gøre?
Drop at have fokus på at skrive SEO-optimerede tekster, og skriv i til dine kunder! Når du slipper tanken om at skrive til algoritmer, kan du skabe indhold, der:
- Inspirerer og engagerer dit publikum.
- Skaber stærkere relationer og øger tilliden.
- Gør dit brand synligt og mindeværdigt.
Tre mål for succes i den klikløse verden
Engagement og tillid
Ægte, troværdigt indhold vinder kundernes hjerter – og får dem til at huske jer.
Lavere CAC (Customer Acquisition Cost)
Når du bygger tillid undervejs i kundernes købsproces, bliver deresrejse kortere og billigere.
Bliv set, husket og valgt
Inspirér med indhold, der giver værdi, uanset om det klikker eller ej.
Så glem gøgl og clickbait – det er tid til at fokusere på det, der virkelig virker: Godt indhold, autenticitet og engagement.
Vil du vide mere om klikløs marketing?
Tag fat i mig og hør mere.

Digital chef
maria@gammelbys.dk
(+45) 53 50 27 67